» » Gemuk boleh sebabkan masalah hilang ingatan



Individu yang mengalami masalah berat badan mempunyai memori yang lebih teruk berbanding mereka yang kurus.

Ujian itu dijalankan ke atas 50 orang yang memiliki berat berlebihan dikaitkan dengan episod memori yang buruk atau keupayaan mengingati pengalaman lampau.

Kajian dalam Quarterly Journal of Experimental Psychology berhujah bahawa kekurangan ingatan pada kejadian yang membangkitkan emosi disebabkan terlebih makan.

Bagaimanapun, aspek-aspek memori lain, seperti pengetahuan am tidak terjejas.

Ujian yang dijalankan ke atas tikus menunjukkan pertambahan pada garisan pinggang menyebabkan prestasi ujian memerosi kurang memberangsangkan, tetapi bukti kepada manusia sudah bercampur-campur.

Eksperimen terkini melibatkan usaha mengimbau episod memori - pita video dalam fikiran anda - yang mengingati bau secawan kopi atau rasa memegang tangan seseorang.

Lima puluh orang dengan Indeks Ukuran Badan (BMI) yang terdiri daripada 18 (sihat) kepada 51 (sangat gemuk) telah mengambil bahagian dalam ujian memori.

Mereka terpaksa "menyembunyikan" objek pada masa yang berlainan dan pada adegan yang berbeza dipaparkan pada skrin komputer.

Mereka kemudian diminta untuk menarik balik apa yang telah mereka sembunyikan, bila dan di mana.

Hasil kajian menunjukkan skor orang gemuk ini adalah 15 peratus lebih rendah daripada orang nipis.

Hasil kajian menunjukkan mereka yang obes mendapat markah 15 peratus kurang berbanding yang kurus.

Dr Lucy Cheke, dari University of Cambridge memberitahu, mereka yang mempunyai BMI lebih tinggi memiliki beberapa pengurangan pada kejelasan memori tetapi tidak melukis kosong atau amnesia.

Menurutnya, hormon kelaparan memainkan peranan yang besar dalam berapa banyak yang kita makan, tetapi ia sudah mengakui bahawa fikiran juga memainkan peranan penting.

Individu yang makan sambil menonton televisyen akan makan lebih banyak atau cepat lapar. Dan, mereka yang mengalami amnesia akan berulang makan dalam tempoh singkat.



About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .