» » Harap penubuhan Jawatankuasa Konsultatif Nasional berkaitan pemantauan derma politik bukan hanya retorik semata


Penubuhan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP) memberikan isyarat jelas kematangan amalan demokrasi di Malaysia, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Menteri besar Johor itu berkata, kematangan politik ini menyebabkan Umno perlu untuk melakukan suatu anjakan baharu politik negara.

"Ia bukan lagi sebuah retorik politik semata-mata," kata Khaled dalam satu kenyataan hari ini.

"Saya selaku pengerusi badan perhubungan Umno Johor menyambut baik pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini bagi kerajaan menubuhkan JKNMPP yang akan merangka pelan komprehensif dan inklusif bagi pembiayaan politik".

Jawatankuasa ini katanya dijangka akan melakukan proses perundingan serta mendapatkan maklum balas di semua peringkat.

"Ia mengambil kira pandangan semua pihak dalam usaha kerajaan untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap tadbir urus dan sumber kewangan parti-parti politik yang terdapat dalam negara," katanya.

Beliau yang juga ketua Umno bahagian Pasir Gudang berharap penubuhan jawatankuasa itu akan membawa ke arah ketelusan dan keterbukaan dalam berpolitik.

"Saya berharap agar melalui peranan yang akan dimainkan jawatankuasa ini merupakan langkah mengimbangi dan mengawal pengaruh serta kuasa luar daripada mencampuri hal ehwal politik dan urusan pentadbiran negara," katanya.

Menurut Khaled, jawatankuasa tersebut diharap akan mengambil kira semua aspek penting bagi mengembalikan keyakinan khalayak terhadap aspek tadbir urus parti-parti politik dalam negara.

Beliau turut menyeru semua pihak termasuklah parti pembangkang menyambut baik inisiatif tersebut.

sumber


About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .