Dua perkara menjadi kemusykilan pemerhati tentang Rancangan Malaysia ke-11 (RMK11) yang dibentangkan semalam – daripada sumber wang diperoleh dan mengapa dasar yang sepatutnya dicapai masih berlangsung begitu dekat dengan garis penamat.
Putrajaya semalam berjanji RM260 bilion nilai polisi dalam RMK11 akan membawa Malaysia melalui tempoh lima tahun akan menjadi pemangkin pembangunan untuk menyertai kelab negara-negara maju.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, pada 2020, Malaysia perlu mempunyai pendapatan negara kadar (GNI) sebanyak AS$15,000 bagi setiap orang (kira-kira RM55,500), dengan syarat ekonomi tumbuh pada kadar 5% hingga 6% setahun dalam tempoh lima seterusnya.
Tetapi pemerhati mempersoalkan sama ada Putrajaya boleh mencapai matlamat ini diletakkan dengan keadaan ekonomi global tidak menentu dan kejatuhan harga minyak, dua sumber utama pendapatan ekonomi negara yang berorientasikan eksport.
Mereka juga mempersoalkan sama ada dasar dalam RMK-11 benar-benar akan mendorong perniagaan dan industri Malaysia lebih tinggi dalam rantaian nilai, di mana mereka seharusnya berada jika Malaysia mahu menjadi seperti Jerman, Korea Selatan dan Jepun dalam tempoh lima tahun.
Sebagai penganalisis Yin Shao Loong berkata, kerajaan melaksanakan dasar-dasar pada pusingan terakhir maraton pembangunan yang sepatutnya sudah dicapai pada pusingan pertama.
'Buktikan pertumbuhan'
Yin daripada Institut Rakyat berkata, Putrajaya gagal terhadap sasaran sendiri untuk mencapai pertumbuhan 6% setiap tahun bagi lima tahun yang lalu di dalam RMK10. Kadar pertumbuhan ini adalah perlu jika negara ingin mencapai sasaran GNI pada 2020.
"Ia adalah optimis untuk berfikir kita boleh mengekalkan kadar pertumbuhan ini walaupun pergolakan dalam harga minyak dan ekonomi dunia," Yin kepada The Malaysian Insider.
Ahli ekonomi Dr Yeah Kim Leng, bagaimanapun percaya sasaran pendapatan negara masih boleh dicapai walaupun ekonomi hanya sebanyak 5% setiap tahun.
Ini kerana populasi dijangka meningkat 1% setiap tahun, menghasilkan kadar pertumbuhan pendapatan setiap orang kira-kira 4%, kata Yeah daripada Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (Must).
Pada kadar ini, Malaysia akan menyeberangi ambang berpendapatan tinggi dengan syarat kadar pertukaran ringgit dan inflasi berbanding negara-negara maju tidak merosot dengan ketara.
"Sekiranya kita mencapai purata kira-kira 4%, sasaran pendapatan tinggi akan ditangguhkan beberapa tahun sahaja," kata Yeah, yang juga dekan Sekolah Perniagaan Must.
Yeah berkata, pertumbuhan ekonomi sebanyak 5% -6% boleh diterima, dengan syarat terdapat tabungan dalam negeri mencukupi yang dianggarkan sebanyak 32% hingga 35% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
Ini sudah mencukupi untuk membiayai kadar pelaburan kira-kira 30% daripada KDNK yang diperlukan untuk mencapai 5% hingga 6% pertumbuhan, katanya.
"Cabaran utama itu adalah untuk mengekalkan keyakinan sektor swasta agar simpanan lebihan dilaburkan dalam ekonomi domestik dan tidak mengalir keluar dari negara ini."
Masih pada pusingan pertama
Kira-kira satu pertiga daripada RMK-11 memberi tumpuan kepada perkongsian kekayaan yang datang daripada pertumbuhan dalam dua teras strategik pertama: keterangkuman dan kemakmuran.
Rancangan itu mahu meningkatkan pendapatan purata 40% daripada penduduk (kini dikenali sebagai B40), yang membentuk 2.7 juta isi rumah, daripada RM2,500 kepada RM5,000 sebulan menjelang 2020.
Putrajaya juga mahu mengembangkan kelas menengah, yang kini terdiri daripada 40% kepada 45% dalam tempoh lima tahun.
Pakar sains sosial Datuk Dr Denison Jayasooria memuji teras ini tetapi mempersoalkan pendekatan, seperti bagaimana kemiskinan dikira.
Kaedah pengiraan adalah penting kerana Putrajaya sering berbangga dengan kejayaan menurunkan kadar kemiskinan mutlak, yang merupakan bilangan mereka di bawah garis pendapatan kemiskinan sebanyak RM800.
Pakar berpendapat negara-negara membangun seperti Malaysia sepatutnya menggunakan metrik kemiskinan relatif yang juga disyorkan oleh pakar ekonomi tempatan yang menulis Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013.
Pengukuran kemiskinan ini mengambil kira kenaikan kos dan akses kepada perkhidmatan sosial, berbanding berapa banyak pendapatan isi rumah sebulan.
"Perdana menteri tidak mengulas lanjut mengenai penapisan kemiskinan terutama kemiskinan bandar dan petunjuk baru diperlukan. Ini adalah paling penting," kata Jayasooria, yang juga felo penyelidik utama di Institut Kajian Etnik (Kita).
Juga penting walaupun terlewat dalam perlumbaan pembangunan negara, Putrajaya masih memerlukan pelan tindakan untuk membantu golongan berpendapatan rendah dan minoriti mudah terjejas seperti Orang Asli dan masyarakat India.
"Sudah banyak kajian dan diserahkan kepada kerajaan persekutuan (rancangan-rancangan ini). Isu-isu dan kebimbangan kritikal sudah dikenal pasti," kata Jayasooria, sambil menambah apa yang benar-benar diperlukan adalah penyampaian dengan berkesan.
Perkara sama ditekankan oleh bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah, yang juga bertujuan untuk meningkatkan ekuiti korporat Bumiputera kepada 30%.
Matlamat ini wujud sejak tahun 1970-an di bawah Dasar Ekonomi Baru, dan pelbagai skim serta program dibuat, namun sasaran itu sering terlepas dalam semua pentadbiran sejak itu.
"Kita bersikap selektif. Hanya Bumiputera tertentu diberi peluang dan lain-lain tidak, walaupun mereka layak. Adalah sukar mengatakan kita akan mencapai sasaran ini," kata Razaleigh semalam di lobi Parlimen, selepas pembentangan RMK-11.
Tema matlamat yang tersasar tidak tercapai diulangi lagi, bagaimana Putrajaya mahu melahirkan pekerja kolar biru mahir.
Menurut Institut Rakyat, sasaran RMK-10 adalah 33% pada tahun 2015, tetapi negara hanya berjaya mencapai 25%.
"Ia amat membimbangkan kerana kerajaan bercakap tentang bagaimana untuk menghasilkan lebih ramai pekerja mahir sekarang apabila ia mahu untuk mencapai status negara maju dalam tempoh lima tahun," kata Yin.
"Fasa dalam perlumbaan, kita harus bercakap tentang bagaimana untuk memasarkan jenama antarabangsa kita."
Hakikat Malaysia tidak mempunyai jenama seperti Sony, Lenovo atau Toyota mencerminkan di mana ia berdiri berbanding negara lain yang memulakan langkah pembangunan pada masa yang sama, tetapi kini lebih jauh ke hadapan, katanya.
"Saya fikir ada kesedaran terhadap masalah yang kita hadapi, kita terperangkap dalam fasa, tetapi rancangan ini (RMK-11) tidak memberikan saya keyakinan kita boleh berada ke peringkat seterusnya," kata Yin.
sumber
No comments: