» » » 1 daripada 4 rakyat Terengganu sakit mental mungkin akibat tekanan ekonomi yang semakin parah di Malaysia


Satu daripada empat penduduk Terengganu mengalami masalah mental dengan sejumlah 95,293 rakyat negeri ini dikesan mempunyai masalah kesihatan mental.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Kesihatan, Pembangunan Masyarakat dan Keluarga negeri, Roslee Daud, berkata angka terbaharu menunjukkan sejumlah 640 pesakit baharu dirawat di Klinik Pakar dalam tempoh Januari hingga Jun 2016, tidak termasuk 8,069 pesakit mental berulang yang mendapatkan rawatan.

"Penyumbang utama masalah kesihatan mental sepanjang 10 tahun berpunca daripada masalah kewangan, ketiadaan pekerjaan dan stres.

"Selain itu, masalah keluarga seperti perceraian, keganasan serta penyalahgunaan substansi dan faktor persekitaran turut menjadi penyumbang kepada kesihatan mental," katanya ketika merasmikan Pelancaran Hari Kesihatan Mental Sedunia Peringkat negeri Terengganu di Arena Merdeka, Dungun, di sini, semalam.

Turut hadir Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Mohamad Omar.

Beliau berkata, pesakit yang mengalami masalah kesihatan mental perlu segera dibawa ke hospital sebagai mengelak pesakit terbabit bertindak lebih agresif serta melakukan perkara lebih buruk.

"Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan yang dijalankan Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 2015, mendapati lazimnya masalah kesihatan mental dalam kalangan masyarakat Malaysia berusia 16 tahun ke atas adalah seramai 4.2 juta.

"Kajian turut mendapati dalam kalangan mereka berusia 16 hingga 19 tahun adalah paling tinggi yang kebanyakannya adalah golongan berpendapatan rendah," katanya.


About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .