» » » Kumpulan akhbar yang dedahkan kepincangan Najib Razak lepasi sekatan Internet dengan ‘laman cermin’ dan alternatif lain


Yang paling ketara ialah 2 laman ini yang lantang dan mededahkan fakta kepincangan Najib Razak dan pencacainya.

1. The Malaysian Outsider yang dahulunya dikenali dengan nama The Malaysian Insider

2. Sarawak Report

Kedua-dua laman yang jelas menjadi mangsa sekatan Najib Razak akibat pendedahan dengan bukti dan fakta berkaitan  penyelewengan dan skandal Najib Razak .

Penganjur kempen kebebasan akhbar Reporters Without Borders (RSF) mewujudkan 6 lagi portal berita, termasuk Sarawak Report, yang membolehkan ia diakses di negara-negara disekat sebagai sebahagian daripada usaha menggagalkan sekatan Internet.

“Operation Collateral Freedom #2” merupakan salinan “cermin” laman sesawang yang disekat pada perkhidmatan disediakan syarikat Internet utama seperti Amazon, Microsoft atau Google.

RSF berkata ia juga mencipta satu aplikasi pengesan penapisan, lanjutan pelayar Google Chrome untuk memudahkan akses kepada versi “cermin” laman sesawang yang disasarkan.

"Sesiapa yang pergi ke salah satu laman sesawang disekat akan melihat ikon aplikasi pengesan penapisan RSF bertukar merah. Dengan mengklik padanya, ia akan secara automatik diarahkan ke ‘cermin’ tidak disekat RSF," kata RSF.

Pada 25 Februari, The Malaysian Insider disekat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) berhubung laporan yang memetik sumber panel pengawasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Panel SPRM mencadangkan membuka semula kertas siasatan terhadap SRC International Sdn Bhd kepada peguam negara kerana cukup bukti melakukan pendakwaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

SKMM juga menyekat 52 laman sesawang media baharu dan menyiasat 14 kes penyalahgunaan media sosial sejak penubuhan jawatankuasa khas bagi menangani kesalahan berkaitan dengannya pada Januari.

Operation Collateral Freedom #1 yang dilakukan RSF dilancarkan setahun lalu, membolehkan maklumat dalam talian mampu diakses di negara-negara ia diharamkan dan mengarahkan "musuh Internet" daripada menyasarkan laman sesawang berita.

Tahun ini, RSF menyediakan akses kepada 6 laman sesawang lain yang disekat di negara masing-masing – Radio Free Asia dan Defend the Defenders (Vietnam), Sarawak Report (Malaysia), Boxun (China), Sendika.org (Turki) dan European Saudi Organisation for Human Rights (Arab Saudi).

Tahun sebelum ini, pelayan khusus Operation Collateral Freedom mengendalikan lebih 64 juta permintaan dan menyediakan lebih 587GB data.

Hari ini, 12 Mac, juga adalah World Day Against Cyber-Censorship (Hari Menentang Penapisan Siber Sedunia).

sumber


About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .