» » Wartawan perlu berperanan aktif dedahkan kes rasuah di Malaysia atau di tempat lain


Wartawan perlu memainkan peranan mendedah kes rasuah, kata Pegawai Transparensi dan Anti-Rasuah Inisiatif bagi Hak Peribadi Mesir, Osama Diab hari ini.

Diab berkata sekalipun wartawan tidak mempunyai kuasa eksekutif, namun penglibatan mereka mampu mencetuskan kesedaran dalam kalangan orang ramai.

"Kebanyakan pendedahan dilakukan secara tidak formal, diketuai rakan penyelidik malahan juga wartawan penyiasatan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Persidangan Anti-Rasuah Antarabangsa (IACC) ke-16 di Putrajaya hari ini.

Terdahulu, beliau memperkongsikan pengalamannya pada sesi bengkel IACC ‘Breaking Cycle of Impunity: Why Truth Telling and Acoountability for Past Economic Crimes Matters’ (Memecah Kitaran Kekebalan: Mengapa Menyatakan Kebenaran dan Akauntibiliti bagi Jenayah Ekonomi Lepas Penting).

Turut hadir pada sesi itu Pengerusi Transparency International (TI), Jose Ugaz dan Pengarah Eksekutif African Centre for Open Governance (Kenya), Gladwell Otieno.

Diab menarik perhatian, dalam kebanyakan kes pendakwaan, tugas wartawan sering digunakan sebagai rujukan, dan di Peru, penglibatan media dianggap genting dalam mendedahkan kebenaran.

Persidangan dwi-tahunan selama 3 hari itu yang bermula hari ini di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya disertai oleh 1,000 peserta dari 130 negara.

sumber


About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .