» » 'Kebajikan pekerja di M'sia bergantung kepada kerajaan yang bebas dari rasuah dan penyelewengan'


Putrajaya dan perdana menteri perlu bebas rasuah demi kesejahteraan pekerja, kata Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), ketika Datuk Seri Najib Razak menghadapi skandal yang dikaitkan dengan dana politik dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta nilai ringgit yang merudum.

Melahirkan kebimbangannya mengenai kedudukan negara ini dan kesannya terhadap pekerja, Setiausaha Agung MTUC N Gopal Kishnam berkata, kebanyakan peniaga dan pelabur mengambil kira, kerajaan yang bersih dan bebas rasuah, mekanisme undang-undang yang berkesan dan penguatkuasaan keadilan yang baik sebagai sebab yang menarik mereka memulakan perniagaan di luar negara, termasuk Malaysia.

"Tanggapan umum dan keyakinan yang Malaysia mempunyai perdana menteri dan kerajaan yang bebas rasuah, dan Malaysia percaya kepada keadilan, adalah apa yang kita perlukan untuk kebajikan dan kesejahteraan kira-kira 12 juta pekerja dan keluarga mereka.

"Amat penting untuk perdana menteri dan kerajaan kita memulihkan keyakinan orang ramai, secara semula jadi ia termasuk dengan memastikan siasatan yang telus dan bebas serta mematuhi proses undang-undang.

Tidak ada sesiapa pun boleh mengatasi undang-undang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

sumber





About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .