» » Cadangkan undang-undang dipinda untuk pastikan Peguam Negara tak boleh tarik balik pertuduhan jika sesuatu kes itu memenuhi kriteria untuk didakwa


Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan undang-undang dipinda bagi memastikan peguam negara tidak dapat membatalkan atau menarik balik pertuduhan jika sesuatu kes itu memenuhi kriteria tertentu yang ditetapkan sebelumnya.

Katanya, setiap kes yang dibawa ke mahkamah perlu memenuhi kriteria tertentu yang ditetapkan dan bukannya mengikut "keinginan peribadi" peguam negara.
"Jika dia merasakan ia satu jenayah yang dahsyat, melibatkan berbilion ringgit, tetapi melibatkan seseorang yang di atasnya, dan dia memutuskan, tidak, saya tidak akan bawa ke mahkamah, maka tiada apa-apa yang boleh kita lakukan," katanya.

Beliau berkata demikian pada ucaptamanya di Simposium Peperangan Malaysia Menentang Rasuah 2015 di Kuala Lumpur, hari ini.

Mahathir berkata, kuasa tunggal pendakwaan yang dipegang peguam negara boleh memastikan sesuatu jenayah itu disembunyikan, walaupun dengan adanya bukti.

"Yang paling perlu ialah mentafsirkan, untuk memberikan kes itu kriteria tertentu, sama ada ia perlu pergi ke mahkamah atau tidak.
"Dan jika kriteria itu wujud di sana, maka kes itu perlu pergi ke mahkamah. Bukan saja keinginan peribadi peguam negara,” katanya.

Justeru, Mahathir berkata sistem yang membenarkan budi bicara mutlak peguam negara untuk membuat keputusan untuk mendakwa kes perlu dipinda.

"Jika anda tidak mempunyai kriteria yang sewajarnya, dan anda serahkan kepada kecenderungan peribadi peguam negara, anda akan dapat ketidakadilan, dan rasuah tidak akan dihapuskan," katanya.

Beliau berkata, tindakan memasukan kriteria berkenaan tidak memerlukan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan.



About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .