» » Dr Mahathir lawat BERSIH 4 sekali lagi


Tun Dr Mahathir Mohamad yang membuat persinggahan mengejut di perhimpunan Bersih 4 malam tadi, melakukan satu lagi lawatan petang ini.

Bekas perdana menteri itu tiba di Pasar Seni, Kuala Lumpur kira-kira jam 4.30 petang tadi dan dikerumuni orang ramai yang ingin bersalaman serta mencium tangannya.

Dr Mahathir berkata beliau tidak peduli mengenai tuntutan penganjur Bersih 4 tetapi berada di perhimpunan itu untuk mendesak peletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kunjungan hari ini, sama seperti malam tadi, ditemani isterinya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Bekas menteri, Datuk Zaid Ibrahim turut kelihatan ketika lawatan Dr Mahathir sebentar tadi.

Sementara itu, perhimpunan Bersih 4 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, melepasi 24 jam, sokongan untuk perhimpunan tersebut kekal kuat denga penganjur mengatakan kira-kira 300,000 peserta hadir hari ini.

Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah berkata lebih ramai dijangka datang malam ini untuk saat akhir perhimpunan.

Maria yang dilihat bercakap dengan polis sebelum ini berkata penganjur dimaklumkan yang perayaan malam ini sempena Hari Kebangsaan dipindahkan ke Bukit Jalil sementara sambutan esok akan diteruskan seperti dirancangkan di Dataran Merdeka.

"Kami berbincang dengan Ketua Polis Daerah tentang sambutan Hari Merdeka malam ini yang akan berpindah ke Bukit Jalil. Sambutan esok akan kekal di Dataran Merdeka. Bersih akan berada di sini sehingga tengah malam. Saya rasa ia masuk akal kami sedang adakan perhimpunan ini. Polis tidak membincangkan Bersih. Mereka sangat bekerjasama dan kami akan teruskan program.

Maria berkata pihak penganjur tidak tahu Tun Dr Mahathir Mohamad akan datang ke Dataran Merdeka untuk melawat seketika semalam.

"Kami sedang bersembahyang pada waktu itu. Jika beliau datang hari ini, kami akan mengalu-alukannya sebagai peserta seperti yang lain." katanya.

Meskipun dengan panas terik, ramai peserta kekal di Dataran Merdeka dan kawasan berdekatan, nekad untuk bersedia bagi pelbagai program di pengakhiran malam ini.

Perhimpunan Bersih 4 di Kuching, Sarawak berakhir awal pagi ini selepas pihak penganjur mendapati peraturan perhimpunan tidak diikuti.

Pengerusi Anjuran Bersih Kuching Nicholas Mujah berkata kehadiran 'terlalu ramai' kanak-kanak di perhimpunan semalam memaksa penganjur menghentikan perarakan lebih awal. Ia sepatutnya berakhir tengah malam ini.

Mujah juga mengatakan kehilangan sistem alamat awam merupakan sebagai sebab untuk pembatalan tersebut, menambah yang keputusan tersebut dibuat pada tengah malam semalam.

Selepas bermalam dengan aman di sekitar Dataran Merdeka, Kuala Lumpur malam tadi, peserta Bersih 4 hari ini mula berkumpul semula untuk meneruskan hari mereka sebelum perhimpunan 34 jam itu berakhir tengah malam ini.

Bagaimanapun, di Kota Kinabalu, Sabah, mereka yang berkhemah di tepi pantai di Taman Teluk Likas Dua, berurusan dengan pihak polis pagi ini yang datang untuk menghentikan rancangan jalan kaki demokrasi 6km mereka.

Situasi di Kuala Lumpur terus aman setakat ini, dengan polis tidak langsung bertindak terhadap peserta perhimpunan yang berkumpul di sekitar Dataran Merdeka yang bersejarah, yang akan menjadi tapak sambutan Hari Merdeka esok.

Semalam, menurut penganjur, Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih 2.0), seramai 200,000 orang dianggarkan berkumpul ketika kemuncak perhimpunan itu kira-kira jam 4 petang walaupun pihak polis mengesahkan bilangan mereka hanya 29,000 orang.

Masih belum dapat dipastikan sama ada perhimpunan tersebut, yang diadakan untuk menuntut pembaharuan institusi, kerajaan yang bersih, hak untuk memproses dan langkah menyelamatkan ekonomi, akan menyaksikan lebih ramai peserta hari ini berbanding semalam.

sumber


About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .