» » 'Pegawai kerajaan Malaysia sekarang ini tidak menepati piawaian'

Pembentangan Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2014 siri 2 pada 15 Jun lalu menyingkap pelbagai kepincangan yang berlaku dalam jabatan kerajaan, khususnya membabitkan hal pengurusan kewangan.

Ini sekali gus mengundang persoalan dan keraguan orang ramai apabila membincangkan soal integriti jabatan-jabatan terbabit.

Antara yang terkesan dengan situasi ini ialah Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Beliau yang mula dilantik mengetuai PAC pada tahun 2013, kecewa kerana 'ketirisan' yang berlaku adalah kerana sikap sambil lewa pegawai bertanggungjawab.

Dalam wawancara dengan Utusan Malaysia, Nur Jazlan memberitahu, kualiti yang ada pada pegawai kerajaan hari ini sebenarnya tidak menepati piawaian yang sepatutnya.

Kurangnya sikap ambil tahu dan pengetahuan tentang tugas yang dipertanggungjawabkan, mewujudkan banyak 'lompong' yang sukar ditampung, sekali gus membawa kepada hasil yang banyak cacat celanya.

"Apa yang berlaku, mereka tidak hirau, tidak baca peraturan kerajaan yang ada sekarang dan dalam banyak kes mereka tidak ikut. Itu yang jadi sekarang. Ini yang menyebabkan kerja PAC dan Jabatan Audit Negara susah," kata Nur Jazlan. 


About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .