» »Unlabelled » Muhyiddin beri penekanan terhadap pendidikan Malaysia pada persidangan Komanwel


Tan Sri Muhyiddin Yassin akan berkongsi pengalaman Malaysia dalam pembangunan pendidikan pada Persidangan ke-19 Menteri-menteri Pendidikan Komanwel (19CCEM) selain berusaha menarik lebih ramai pelajar dari negara anggota untuk melanjutkan pengajian di Malaysia.

Timbalan perdana menteri yang tiba di Nassau petang Ahad, berkata beliau akan menyerlahkan pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia merangkumi peringkat prasekolah hingga ke pengajian tinggi.

"Semasa menyampaikan ucaptama pada persidangan itu pada Rabu, saya akan menyentuh aspek berkaitan pendidikan Malaysia seperti hasrat kita untuk melahirkan tenaga kerja yang mahir melalui program seperti Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) serta program Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM)," kata beliau.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pendidikan, bercakap kepada media Malaysia yang membuat liputan lawatan kerjanya ke Bahamas menjelang perasmian persidangan itu dari 22 hingga 26 Jun.

"Kami akan berkongsi pandangan mengenai perkara-perkara berkaitan kebolehpasaran graduan dari segi keperluan melahirkan orang yang bukan sahaja boleh mendapat peluang pekerjaan tetapi juga akhirnya mampu menyediakan pekerjaan kepada orang lain; dalam erti kata lain melahirkan mereka yang mewujudkan peluang kerja, bukan hanya pencari kerja," katanya.

Pesawat khas yang membawa Muhyiddin mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Lynden Pindling di Nassau kira-kira 2.30 petang waktu tempatan pada Ahad (2.30 pagi pada Isnin di Malaysia).

Yang turut berada di lapangan terbang untuk menyambut Muhyiddin, yang diiringi isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman ialah Duta Malaysia di Cuba, Khairi Omar, yang bidang kuasanya juga meliputi The Bahamas.

19CCEM ialah anjuran bersama Sekretariat Komanwel dan kerajaan Bahamas sementara Kementerian Pendidikan, Sains dan Teknologi negara itu selaku agensi peneraju.

Menurut penganjur, persidangan Bahamas akan menghimpunkan menteri, pegawai kanan, guru, pelajar, pakar teknikal dan pakar untuk mengenal pasti cabaran dan membuat keputusan tentang dasar dan program yang menyokong negara ke arah pembangunan sistem pendidikan yang efektif.

Bertemakan 'Pendidikan Berkualiti bagi Pembangunan Yang Saksama: Pencapaian, Laluan dan Produktiviti', persidangan itu akan berusaha membincangkan pelbagai isu, termasuk pembiayaan pendidikan, pembelajaran berasaskan teknologi maklumat, latihan perguruan serta program yang menghasilkan pekerjaan dan pembangunan sosial serta ekonomi.

Bahamas ialah sebuah kepulauan terumbu karang mengandungi kira-kira 700 pulau dan lebih 2,000 batuan dan pulau berpasir kecil di Atlantik Barat, ke tenggara pantai timur Florida di Amerika Syarikat dan timur laut Cuba.

Acara utama CCEM ialah mesyuarat Menteri-nenteri Pendidikan Komanwel selama 3 hari yang didahului dengan forum serantau dan mesyuarat pegawai kanan. forum untuk Guru, pihak berkepentingan dan belia turut diadakan.

"Kami akan memberi perhatian kepada matlamat pasca2015 bagi pendidikan untuk Komanwel," kata Muhyiddin.

Timbalan perdana menteri dijadual mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatannya dari Bahamas Philip E. berani Davis, yang juga Menteri Kerja Raya dan Pembangunan Bandar, serta Menteri Pendidikan, Sains dan Teknologi Jerome Fitzgerald.

Muhyiddin berkata Malaysia juga akan berusaha untuk menarik lebih ramai pelajar dari 53 negara Komanwel untuk melanjutkan pengajian sejajar dengan usaha negara meletakkan diri sebagai hab pendidikan serantau.

Malaysia mempunyai 3,851 pelajar Komanwel pada 2014, meningkat daripada 3,214 pada 2013.

Sebanyak 51,883 warga Malaysia melanjutkan pengajian di negara-negara Komanwel pada 2014, kebanyakannya di United Kingdom, Ireland, Australia, India dan Singapura. Bilangannya sebanyak 33,408 pada 2013.

"Ramai pelajar dari negara-negara Komanwel memilih untuk menyambung pengajian di Malaysia yang menempatkan beberapa universiti asing," kata Muhyiddin.

Maklumat ini, katanya, akan dikongsi pada persidangan di Bahamas meskipun institusi pendidikan Amerika menjadi tarikan kerana lebih dekat dengan Malaysia.

About Izikit

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

Komen apa saja , cuma anda bertangggungjawab sepenuhnya atas komen anda sendiri .